Karosa W4 dingo
Mnoho majitelů nových osobních automobilů nepovažuje vlastnictví svého vozidla za splnění všech
svých tužeb a nechce se spokojit tím, že má jen dopravní prostředek. Mnozí dále přemýšlejí, jak doplnit vůz něčím, co by umožnilo jeho širší využití. Automobil jim poskytuje užitek, zábavu a především radost při cestování a poznávání cizích krajů. Avšak i tak vyvstává před mnohými otázka stále aktuální: je nutné se vázat při cestování s vlastní "střechou nad hlavou" 'na ubytovací objekty? Odpovědí může být, že se dá spát ve voze, a otužilci možná odmítnou i to a budou hledat řešení ve stanu. Co však. nesnáší-li někdo chlad země anebo ze zásadních důvodů odmítá stavět stan? Takový a je jich většina - mohl pociťovat jako újmu svého pohodlí. že si nemůže vozit s sebou obytný přívěs. jak je zvyklý vídat cestovat cizince i na našich silnicích.
Všechny připomínky, tužby, přání a stížnosti, týkající se takového přívěsu, si vzali za úkol vyřešit pracovníci n. p. Karosa ve Vysokém Mýtě. Po mnoha zkouškách, zkoumání názorů a porovnávání postavili již loni na jaře obytný přívěs, který nezřídka způsobil rozruch svým líbivým zevnějškem, kamkoli se s ním zkušební řidiči dostavili. Ti šťastnější jej mohli spatřit Jíž v prvomájovém průvodu ve Vysokém Mýtě. Tehdy vlastně vstoupil přívěs do údobí zkoušek, v nichž bez úhony přestál prvních 30.000 km ve vleku za Octavií. Nyní jsou připraveny výrobní podklady pro nultou sérii. která se vyrobí již v tomto roce.
Než se blíže seznámíme s technickým popisem, uveďme hlavní technická data: délka 3750 mm, šířka 1850 mm, výška 2150 mm, váha 380-400 kg (včetně standardního vybavení).
Karosérie přívěsu je bezrámová, skořepinové konstrukce z polyesterových laminátů. složená z pravé a levé části, spojených beze švů přeplátováním skelné tkaniny. Tloušťka stěn nepřesahuje 3 mm. zesílení je pouze v rámech dveří a oken. Zvnějšku je karoserie hladce tvarována, tmelená a stříkaná trvanlivým syntetickým lakem v barevném tónu, který může být v požadovaném souladu s barvou vozu. Vnitřek má do poloviny výšky hladké, tmavší ostění, ale horní polovina je světlá, s přirozeným nehlazeným povrchem, vzbuzujícím dojem krystalického nátěru. Boční, mírně sešikmené stěny přecházejí do střechy, jejíž nejvrchnější část je výklopná a slouží jako ventilace. Větší část střechy v klenutém tvaru není lakována, takže vrstvou laminátů proniká dobře tlumené venkovní světlo a podporuje bohaté přirozené osvětlení. K umělému osvětlení slouží tři nástěnné lampy. napájené z akumulátoru vozu.
K dojmu ladné vzdušnosti vnitřku přispívá pět oken v bocích a zasklená dveřní výplň. Okna jsou vsazena do gumových vložek v zesílených rámech. jež harmonicky rozčleňují hladké vnější boky. Přední a zadní okna mají klenutá skla, avšak boční plochá okna jsou vyklápěcí. Lze je zajistit v různých polohách, v rozmezí od 0° asi do 60'. Zajišťovací páčky z leštěného hliníku zaručují naprostou těsnost proti vnikání prachu í vody. Všechna okna lze zakrýt záclonkami z PVC s tištěným vzorkem. Dveře v přední části vpravo se otvírají na dvou hliníkových veřejích vně karosérie a dají se zamykat podobně jako automobil.
Vedle přitažlivého zevnějšku si zaslouží pozornosti velmi bohaté a praktické řešení vnitřku, které kombinuje Obytný prostor s ložnicí. Vtipným nápadem je použití nafukovacích podušek sedadel a opěradel, šitých "na míru". Visí na stěnách, v noci poslouží jako matrace a u vody jsou vhodné na plování. Lavice, které nahrazují pohyblivé židle, jsou ve voze celkem tři: první u čelní stěny za dveřmi, další dvě podél stěn vzadu, přičemž všechny se dají upravit na lůžka. Mezi posledními lavicemi je sklopná deska stolku. jež po snížení vyplní prostor mezi sedadly a pokryje se opěradly lavic. Tak vznikne velmi pohodné lehátko pro tři osoby, jež lze srovnat s oblíbenou válendou doma.
Přibližně uprostřed kabiny. na levé straně, je pracovní stolek s odkládacím prostorem pod deskou, krytý stahovací roletkou, kde je vyhrazené místo pro nádobí, umyvadlo apod. Doplňkem tohoto koutu má být pozdějí skládací propan-butanový vařič pro rychlou úpravu jídel, v případě potřeby sloužící také jako topné těleso.
Naproti stolku vedle vstupních dveří je šatník, krytý záclonou s několika nafukovacími raménky z PVC. Kromě skříně a stolku je možno odkládat drobné předměty do poliček. které lemují stěny těsně pod stropem.
Podobně jednoduše jako karosérie je řešen i dvoukolový podvozek. Kola o průměru ráfků 15" s pneumatikami 5,60" až 5,50" jsou na vlečených klikách, uložených v pryžových silentblocích, namáhaných na zkrut. Kola jsou bez brzd, pouze na výslovné přání zákazníka má výrobce montovat jednoduchou nájezdovou brzdu. Jakost pérování se dá měnit postavením kliky v čelních drážkách vnitřního pouzdra silentbloku, který nevyžaduje obsluhy a je dostatečně dimenzovaný, aby snesl námahu, odpovídající běžnému provozu. Podvozek se silentbloky je spojen s pomocným rámem, na kterém spočívá i přinýtovaná podlaha přívěsu z dřevovláknitých desek, izolovaných ochranným nátěrem proti vlhkostí. Vpředu vybíhá rám ve vlečnou oj, přesahující o 500 mm délku přívěsu, Tato oj je opatřena zvláště konstruovaným rychlouzávěrem s pérovou západkou, jež vylučuje samovolné odpojení přívěsu od závěsného háku vozu. Ojí prochází také pancéřový kabel elektrického vedení ke spotřebičům, koncovým a pozičním světlům. Závěsný hák s kulovým čepem je zatím speciálně navržen pro vozy Škoda, u nichž je upevněn sedmi šrouby k spodní části rozvodovky. Obdobné upevnění háku je však stejně dobře možné u všech ostatních osobních automobilů. vyjma vozů s motory vzadu, ti nichž je třeba řešit zavěšení s ohledem na konstrukční uspořádání hnací jednotky. Při odpojení obytného přívěsu u cíle cesty se zajistí vozidlo opěrami, dvěma pod zadní částí karosérie a jednou pod vlečnou ojí Obyvatelný prostor vozu se dá tehdy ještě zvětšit sta novým přístřeškem, který kryje plochu 4,4 m2 a dodával by se na přání jako zvláštní příslušenství.
A jaké jsou jízdní vlastnosti, jak je zjistili při zkouškách pracovníci n. p. Karosa? Přívěs se zkoušel zatím jen s vozy Škoda Octavia; .příčná i podélná stabilita vyhovovala při všech rychlostech a jen při zvláště vysokých průměrech byl patrný účinek bočního větru. Maximální rychlost s vozem Octavia se snižuje prakticky o 10%. spotřeba stoupne přibližně také o '10%. Zbývá otázka brzd jako důležitého technického vybavení. Ačkoli váha přívěsu nedosahuje ani poloviny váhy Octavia resp. vozidel její třídy, domníváme se. že alespoň nájezdová brzda by se měla montovat, a to s ohledem na rychlost vozidel a také menší zkušenost některých řidičů.
S vybavením. jakého se týkal náš popis, má být cena přívěsu Karosa 20 až 21 tísíc Kčs. Ačkoli na první pohled se zdá tato cena vysoká. je nutno uvážit, že odpovídá cenám za srovnatelné výrobky zahraniční, které však předčí nízkou vahou, velmi líbivým tvarem a bohatým vybavením. Takto řešený obytný přívěs není provizoriem, ale může nahradit i chatu s výhodnou možností kdykoli ji přemístit.
V tomto roce bude vyrobena menší ověřovací série a teprve v roce 1961 se zahájí sériová výroba. Naše redakce se ujala úkolu prozkoumat u svých čtenářů zájem o tuto novinku, aby se výroba mohla přizpůsobit poptávce. Žádáme proto své čtenáře. kteří by se o popsaný přívěs vážně zajímali, aby nám sdělili, zda jejich nákup připadá v úvahu v roce 1960 nebo 1961. Ti vážní zájemci, kteří na tuto výzvu odpovědí nejdříve, budou mít podle příslibu pracovníků n. p. Mototechna možnost přednostní dodávky.
z časopisu- svět motorů
Aktualizováno (Pátek, 01 Říjen 2010 14:34)